keskiviikko 28. toukokuuta 2008

Miten vauva liikkuukin mahassa näin paljon!

Tulin taas pyöräilemästä. Itseasiassa tulin töistä, mutta olin pyörällä. Mahtavat tuoksut ilmassa! Kielot ja pihlaja, järvi ja iltailma. Ihanaa! Onneksi vatsassa alussa tuntunut outo kipu pyöräillessa on kadonnut eikä pyöräily tunnu enää pahalta. Pitäisi varmaan asentaa sykemittari, ettei syke nouse sen 150 yli. Muistaakseni se oli yläraja? Vauvan on vaikea silloin saada happea.

Meillä oli tiistaina neuvola, ja kaikki meni hienosti. Kuunneltiin sydänäänet, edelleen 140-150. (Kävin eilen ensimmäistä kertaa surffaamassa netissä vauva-aiheisilla sivuilla, ts. vauva.fi:n sivuilla, jossa oli mm. keskustelua siitä, että syntyykö 140-150 sykkeellä tyttö vai poika. Eiköhän se ole ihan fifti-siksti :D )Verenpaineet oli hyvät mutta hemoglobiini oli laskenut 20 pykälää alaspäin. Koitan, jos saisin sitä ruokavaliolla ja Raskausmonivitamiinilla nostettua. Jos en, niin ostan sitä yrttimehua, jossa on paljon rautaa. Oli siis 114, mutta mitään suurempaa väsymystä en ole huomannut olossani. Painoa ei ollut tullut kuin 700 g (söinkin sitten eilen pullaa ja paljon sen kunniaksi ;) onneksi, saa nähdä miten sen kanssa loppujen lopuksi käy. Millainen valas musta tulee, vai tuleeko. Nyt aloitettiin myös kohdun korkeimman kohdan mittaaminen ja käyrän piirtäminen. Ai niin! Vauvalla oli hikka, ja se kuullosti hauskalta. Luulin ensin, että se oli mun oma pulssi, ennenkuin tajusin, että hei ehkä ei mulla kuitenkaan NOIN hidas pulssi ole. Seuraava käynti onkin lääkäri, ja täällä on onneksi silloin kesäsulku, jolloin saan valita lääkärin jolle menen. Ja neuvolantäti sanoi myös, että siellä käy sellaisia naisia, joiden uskonto kieltää mieslääkärillä käynnin ja heillekin on aina lääkäri löytynyt. Se oli siis se mulkvisti se mies, ja juuri mun alueen lääkäri. Ainoa. Mukamas...Aina voi hoitaa asiat jotenkin toisin!

Meillä on nyt 22+4 viikko meneillään, eli viidennen kuun loppupuolta suoritetaan. Kommenttia tulee joka suunnalta: siis oletko sä muka raskaana??Missä se sun maha oikein sitten on?? Ei kai se nyt ensisynnyttäjällä kuuluisikaan näkyä niin isona... Sitäpaitsi, olen kuullut että se on merkki hyvistä vatsalihaksista, jos maha ei näy. Mulla on sitten varmaan ne näitten pikku pläskien alla :D Kiloja on tullut 6,7 alusta laskettuna, eli ihan normaalisti kait? Loppupuolellahan se suurin kasvu sitten alkaa :)

Keittiössä on kaapit seinällä ja sain miehen kummitytöltä pesuapua niin, että olen saanut jo 5 laatikollista tavaraa purettua kaappeihin! Mahtavaa ja upeeta! Voi hitsit sentäs. En ymmärrä miten oon näinkin hyvin jaksanut tätä remonttia. Vielä puuttuu paljon, mutta aion hakea nyt perjantaina keittiöön tasot ja tiskialtaan, niin saamme tehtyä vielä enemmän eteenpäin. Sitten puuttuisi vielä sähköt, huuva, tapetti yhdelle seinälle, pikkuisen maalausta, kaakelit ja lattialistat. Mutta nyt kun mulla ei ole muuta kun töitä ja kaikki muut velvollisuudet hoidettu pois alta, on aikaa ihan erilailla tehdä tuolla keittiössä. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.

Vauva muilii ihan mielettömästi, sillä on jatkuva jumppa käynnissä, varsinkin silloin kun MINÄ olisin menossa nukkumaan. Mahan läpi tuntuu tosi suurta liikettä, jännää! Aion muuten jäädä kesäkuussa osuuskunnastamme kesälomalle. Mä olen kuitenkin viimeistä kertaa ensimmäistä kertaa raskaana ja haluaisin ottaa tästä kaiken irti, enkä vaan huomata kuinka viikot vierii hullua kyytiä eteenpäin, enkä minä pysy mukana. Olen opiskellut kovasti kestovaippa-asioita, ja kasvivärjätyt hahtuvat odottaa tuolla vaan neulojaa :)Olen myös katsellut lakanoita ja kankaitani sillä silmällä, että teen niistä kantoliinoja ja -renkaita. Mutta ihan ensin aion ommella itselleni nättejä kesä-äitiysvaatteita. Eli tunikoita, joissa en näytä valaalta niinkuin kaupan tädin tekemissä. Mulla on niin leveät hartiat ja isot rinnat (joiden toivon katoavan tämän raskauden myötä!!!!) että kaikki baby-doll tyyliset vaatteet näyttää tosi tyhmältä mun päällä. Pitäisi olla vartalonmyötäisiä ja tyköistuvia. Itse tekemällä saa sitä mitä haluaa, just oikean kokoisena ja kuosisena.

Ei kommentteja: